Jokseenkin lyhyen mutta kuitenkin rankan päivän jälkeen Etelänavan Amundsen-Scott asema tuli viimein kunnolla näkyviin ja pääsin perille. Monien mutkien, epäonnistumisten ja suunnanmuutosten kautta Etelänavalle pääsy on mukava päätös tälle reissulle.
Sää oli tänään pilvinen ja hieman tuulinen, ja seikkailin alkumatkasta kompassisuuntiman kanssa harhaan ennenkuin päätin ottaa gps:n jatkuvaan käyttöön. Ensimmäinen osa tätä päivää oli suunnistaa erään antennin päätyyn, jonka jälkeen oli matkalla vielä Etelänavan lentokentän kiitoradan ylitys, johon hukkasin kilometrin tai puolitoista. Viimein kuitenkin löysin perille.
Teltan pystytyksen jälkeen pääsin Amundsen-Scott -aseman tutustumiskierrokselle. Asema on varsin iso ja moderni laitos. Uusi asema on suunniteltu parille sadalle henkilölle, mutta jo nyt se kulkee ylikapasiteetilla, silla tällä hetkellä asemalla oli yli 250 henkilöä.
Huomenna alkanee kotimatka ja tämä reissu lienee päätöksessään. Mikäli sää sallii, niin huomenna olisi mahdollisuus lentää takaisin Patriot Hillsiin ja siitä sitten Chilen Punta Arenasiin. Tavoitteena olisi päästä jouluksi kotiin, mutta katsotaan miten lentoaikataulujen kanssa käy.
Päivitän vielä päiväkirjaa kotiin pääsyyn saakka ja koitan saada yhteenvedon koko reissusta viimeistään joulun aikaan valmiiksi.
Mikäli haluat enemmän tietoja reissusta tai muusta siihen liittyvästä, niin voit ottaa yhteyttä sähköpostilla.
